З початку війни, яку Росія розв'язала в Україні, вже понад 330 компаній оголосили про догляд або припинення роботи в РФ. Днями до списку увійшли McDonald's, Coca-Cola та Starbucks, які раніше відмовлялися залишити країну. Компанії, що залишаються у країні, стикаються з величезними репутаційними втратами.
Підрахунок компаній веде професор Єльського університету Джеффрі Зонненфельд та його дослідницька група. Як зазначав Washington Post, таблиця Зонненфельда вже перетворилася на свого роду перелік "поганих або хороших", а керівники компаній щосили намагаються не потрапити до списку тих, хто залишається працювати в РФ.
Серед останніх, що пішли з російського ринку, такі компанії:
виробник комп'ютерної техніки Epson (зупинка постачання);
виробник будтехніки Caterpillar (зупинення роботи підприємств);
мережа готелів Hilton та Hyatt (не відкриватимуть нові готелі);
Nintendo (припиняє постачання ігрових приставок та ПЗ);
гірничодобувна компанія Rio Tinto (вихід із ринку);
виробник с/г техніки Deere (зупинка постачання);
Google (обмеження роботи Google Play);
майданчик для маркетологів-фрілансерів Fiverr (зупинка роботи);
провайдер супутникового зв'язку GlobalStar (вихід із ринку);
Hugo Boss (зупинка продажу);
Crocs (зупинка онлайн-продажів);
коворкінги WeWork (закривають локації);
Mitsubishi (припиняє постачання);
Mars (Mars, Snickers, M&M's, Milky Way, Skittles, Twix, Bounty, Pedigree, Whiskas) та Mondelez International (Alpen Gold, Oreo, Milka, Toblerone) (припинення реклами та інвестицій);
японська косметика Shiseido (призупинення постачання та інвестицій);
студія Rovio (франшиза Angry Birds) (зняття ігор із продажу);
бренд одягу Uniqlo (зупинка діяльності);
хімкорпорація 3M Co. (Призупинення всіх бізнес-операцій)
бразильський телекомунікаційний холдинг Globо (припинення співпраці та продажу серіалів);
ювелірна компанія Pandora (пріостаннановка роботи);
IELTS (більше не проводить іспити).
"З урахуванням того, що російські ЗМІ вторять путінському опису війни як "спеціальної військової операції", відхід корпорацій дає відчутний сигнал про те, що напад – це "не просто невелика військова операція", – пояснював важливість таких кроків сам Зонненфельд.
Він також нагадував: незважаючи на ціну відмови від великих інвестицій та втрати бізнесу, існує сильний репутаційний стимул для відходу з російського ринку. Зокрема, компанії, що залишаються в РФ, стикаються з хвилею громадського обурення у США.
І це осуд набагато сильніший за той, з яким бренди стикаються, наприклад, через поганий вплив на екологію. "Опитування Morning Consult показує, що понад 75% американців вимагають, щоб корпорації розірвали ділові зв'язки з Росією після її вторгнення в Україну", - підкреслив Зонненфельд.