Справжнє народовладдя чи бомба уповільненої дії: що ховається у законі про референдум
26 січня 2021 , 19:35
Одну передвиборчу обіцянку Володимир Зеленський таки виконав – руками здебільшого своєї фракції. Законопроєкт "Про народовладдя через всеукраїнський референдум" у другому читанні підтримали 255 нардепів.
Джерело: 24 канал
Серед можливих питань – зміна території, затвердження змін до трьох розділів Конституції, а саме: загальні положення, про вибори і референдуми. Детальніше – у матеріалі журналістів.
Верховна Рада ухвалила закон про референдум: що він передбачає
Хто має право організувати референдум
Референдум про зміни до Конституції призначається президентом, перегляд меж країни – Верховною Радою. З інших питань – ініціативою громадян.
Для проведення опитування треба створити ініціативну групу не менш ніж з 60 людей, обраних на зборах. За 90 днів потрібно зібрати 3 мільйони підписів не менше, ніж у двох третинах областей і щонайменше по 100 тисяч у кожній. Їх опрацьовує ЦВК і передає постанову президенту, який оголошує дату.
Її може реалізувати, умовно кажучи, не ініціативна група з 10 людей, а політична сила чи громадська сила, в якої буде достатньо підтримки на реалізацію ініціативи,
– зазначив аналітик Лабораторії законодавчих ініціатив Олександр Заславський.
Які питання не розглядатимуть
Але не без обмежень. Предметом обговорення не можуть бути питання:
які суперечать Конституції;
які суперечать нормам міжнародного права;
ті, які загрожують національній безпеці України.
Аби уникнути маніпуляцій та провокацій, перевіряти законність питань уповноважений Конституційний Суд упродовж 30 днів. Щоправда, за зверненням президента чи Верховної Ради.
"Це має бути імператив, пряма норма. Обов'язок КСУ – давати експертизу щодо тих речей, що винесені на всеукраїнський референдум. Інакше це тема для маніпуляцій", – зауважив нардеп від фракції "Голос" Сергій Рахманін.
Зважаючи на конфлікт довкола КСУ, в ефективності перевірки сумніваються експерти. Вони зауважують, що законопроєкт писали до конституційної кризи і не акцентуючись на персоналіях. Як-то кажуть, тут проблема не в законі, а в українських реаліях.
За чинного складу КСУ на чолі з Тупицьким, звісно, і цей закон про референдум не діятиме. Потрібно змінювати сам КСУ. Адже він може в принципі зупинити всі закони, якщо до них знайдеться 45 депутатів, які подадуть свою скаргу,
– сказав політичний експерт Олег Саакян.